"ide egyszer el kell jönni!"

BDT World Tour

Archív: Három hosszú nap a Tátrában (2003)

2012. február 11. - Bandita6

Folytatva a Tátráról, valamint a múltbeli túráim útvonalairól szóló írásaim újrapublikálását, beollózom ide a régi honlapomról azt a beszámolót, amelyet már az "Őszi túra a téli Tátrában" c. bejegyzésben is felemlegettem.

Akkor, 2003-ban, szeptember közepén vágtunk neki Tomival, hogy egy hátizsákkal és 3 napnyi ruhával, magashegyi menedékházakban éjszakázva keljünk át néhány hágón. Meglepetésként ért bennünket a hó, ami a Téry-háznál és fölötte várt minket, de végül teljesítettük a küldetést.

Íme a részletek:

Tátra, 2003.

2003. szeptember 7-én, kora hajnalban vonatra ültünk cimborámmal, Tomival, és kiutaztunk Poprádra. 3-4 napot terveztünk eltölteni a Tátrában, menedékházakban éjszakázva - még mielőtt az esős időszak kezdetét veszi. Amire nem számítottunk: érkezésünk előtt már havazott, és kb. 1800 méter fölött a hó - hol foltokban, hol teljes egészében - meg is maradt.

1. nap

Délután 2 óra körül indultunk Hrebienokból a Téry ház felé. Rövid pihenőt és ebédszünetet tartottunk a Tar patak vízesésénél, majd elindultunk 2015 méter magasan fekvő szálláshelyünk felé. Az út az utolsó szakaszt leszámítva nem túl megerőltető - és gyönyörű. A völgyből a házhoz vezető sziklás-havas szerpentin előtt még egy pihenő, levesfőzés, aztán irány a tető.

A ház nagyon kellemes, a gondnok (aki nem mellesleg mérnökember) számtalan magyar szót ismer, és azokat meglepő ügyességgel csempészi bele angol mondataiba. Az este hangulatát petróleumlámpák dobják fel, éjszakánkon meg csak a veszettül horkoló szobatársaink rontanak egy "keveset". A szoba amúgy hatszemélyes, két 3 emeletes ággyal. A szállás árában (308 korona) a reggeli is benne foglaltatik.

Mint a térképen is látható, a házat 4-5 tó veszi körül, a teraszról pedig kiváló kilátás nyílik az éjszakai Poprád fényeire. Festői. "Ide egyszer el kell jönni!"

2. nap

Korán keltünk, egyrészt mert 8-ig volt csak reggeli, másrészt hosszú nap állt előttünk. Az első hágó azonban majdnem elriasztott engem utunk folytatásától. Csak 1-2 nappal később tudatosult bennem, mennyire veszélyes is volt az olvadt hótól vizes sziklákon mászni, mindenféle lánc és biztosítőkötél nélkül. A három hágóból ezt (Priecne sedlo, 2352 méter, lásd előző térkép) volt a legnehezebb megmászni. Lefelé szlovák útitársaink elhagytak bennünket, mi meg ebédeltünk egy jót a hómező közepén.

Rövid pihenő, és egy forró tea a Rablóháznál (Zbojnicka chata), aztán irány a következő hágó. A 2288 méteres Prielom mászása nem volt olyan nehéz, mint az első, de olvadtabb volt már a hó, és ez nehezítette a dolgunkat. Lefelé azonban szenvedtünk rendesen: a sziklafalba voltak ugyan láncok erősítve, de nem volt hova lépni. Izgalmas volt 4 napi cuccal a hátunkon lógni a "semmi" fölött...

A harmadik hágó a Lengyel nyereg volt (Polsky hreben, 2200 méter). Ide már egyáltalán nem volt nehéz feljutni, a lefelé vezető utat pedig két évvel ezelőttről már ismerük. Közben összehaverkodtunk néhány lengyellel, majd a szállásunkon, a Sziléziai házban (Sliezsky dom, 1650 méter) keletnémet szobatársainkkal.

3. nap

Az előző napi fárasztó út után jó sokáig pihentünk reggel, ez majdnem megbosszulta magát. Lekéstük az utolsó Poprád felé tartó vonatot, így lekéstük volna a Budapesti gyorsat is, ha egy kedves párral nem sikerül bevitetnünk magunkat Ótátrafüredre. (Itt utolértük a vonatot, és megoldódott minden problémánk...)

Előtte azonban a Magistralén elmentünk a Poprádi-tóig. Ennek érdekessége, hogy közvetlenül egy hágó alatt található, és 500 métert kellett ereszkednünk egy nem túl meredek, de annál hosszabb szerpentinen. Nem irigyeltük a felfelé tartókat!

Összességében kellőképpen fárasztó, de meglehetősen szép és izgalmas utunk volt, csak javasolni tudom mindenkinek: próbálja ki!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.