"ide egyszer el kell jönni!"

BDT World Tour

1 nap, 2 éjszaka

2011. május 08. - Bandita6

Életem egyik legnagyobb elázása az egyik első dolog, ami a Mátráról eszembe jut, mégis mindig szívesen térek ide vissza, legyen szó akár egy egyszerű kirándulásról, akár egy többnapos bringatúráról.

Idei tekerésünket is kétnaposra terveztük. Biztos ami biztos, már pénteken este leköltözött a keménymag (Gábor, Cooper és Bandita) Mátraszentlászlóra, a bringásokra specializálódott Kétkerék Vendégházba. Szombaton reggel így frissen, kipihenten vághattunk neki a hetven kilométeresre tervezett távnak. Hogy ne gurulással kezdődjön és kaptatóval érjen véget a túránk, autóval mentünk a módosított starthelyre, Parádsasvárra. Innen jó 7 kilométeres emelkedő volt a bemelegítés a galyatetői elágazásig. Bevártuk egymást, majd legurultunk a Csórréti víztározóhoz. Az erdei úton ugyan tábla tiltja a behajtást idegenek számára, de a nyitott kapu és az elhagyatott épületek láttán úgy gondoltuk, a tiltó tábla is csak a letűnt, szebb idők maradványa. Nos, tévedtünk. Miután megpihentünk az amúgy festői tó partján, tovább indultunk, az út másik végén azonban zárt kapukat találtunk. Az erőmű személyzete meg is lepődött a kapun belül felbukkanó turisták láttán. Útmutatásuk szerint megkerültük a kerítést, kitoltuk kerékpárjainkat és folytathattuk utunkat. Alapvetően lefele, ahogy terv szerint kellett volna, de valójában folyamatosan emelkedtünk felfelé a Görgői-úton, egészen a Mátrafüredre vezető főútig.

Innen tényleg gurulás, eszeveszett száguldás következett, Mátrafüreden és Abasáron át egészen Markazig. Itt kanyarodtunk vissza a Mátra felé, és egy nagyon rossz minőségű sziklás úton kezdtük meg a kapaszkodást. Lassan haladtunk, alig fogytak a kilométerek, és még egy defekt is hátráltatta a haladást. A vízkészlet és a lelkesedés is egyre fogyott, a felhők pedig gyülekezni kezdtek felettünk. A felsőtarjánkai (elhagyatott) vadászház után elfogytak az emelkedők, és gurulásba kezdtünk. A magassági diagrammnak nem hihettünk, valami gond volt a szoftverrel, amellyel Gábor a szintgörbét megrajzolta, így nem tudhattuk, Parádsasvárig milyen út vár még ránk.

Szerencsére alapvetően lejtős, legalábbis Parádig, innen pedig már viszonylag könnyedén eljutottunk az országúton az autóig. Nem sokkal azután, hogy visszaértünk a szállásra, esni is elkezdett. A csapadékos idő másnapra is kitartott, így túrázás helyett hazafelé vettük az irányt. Így lett a mátrai kiruccanásunk "Egy nap, két éjszakás", csalódottságnak azonban semmi jele nem volt látható rajtunk: szombaton egy remek túraútvonalat teljesítettünk remek időben, és jövőre is maradt még egy kellemes út tartalékba.

A túra fényképei ITT megtekinthetők.

Anglia, 4. rész: London

Londonban két napos tömény városnézést tartottam. Rengeteg séta, és nagyjából minden olyan látnivaló megtekintése, amit a tágan értelmezett belvárosban érdemes megnézni. Inkább felderítő jellegű kirándulás volt, arra keresve a választ, hogy ha legközelebb Londonban járok, és már kényelmesebb napokat tölthetek itt, mire koncentráljak elsősorban. A két nap alatt azonban a nagyvárosi, multikulti forgatag hangulatából is rengeteg ragadt rám, így annak ellenére, hogy az első pár órában egy kicsit idegennek és elveszettnek éreztem magam, a végére nagyon megkedveltem Londont.

Nincs értelme felsorolni, miket láttam, kiemelném a Tower Bridge belsejét vagy a Globe színházat, ahol épp próba volt, így egy kis ízelítőt kaphattunk abból, milyen is egy igazi kosztümös darab Shakespeare színházában. Voltam a Tate Modernben is, de a Design Múzeum már kimaradt. Majd legközelebb...

Buckingham Palace, St. James Park, Hyde Park, Trafalgar Sqare, Westminster - mindenütt a közelgő királyi esküvő előkészületeibe, főpróbáiba szaladt bele az ember, még a Towernél is voltak ideiglenes szabadtéri TV-stúdiók.

Big Ben, Piccadilly, Royal Albert Hall, Abbey Road Studios, Camden Street, Greenwich - de nem is érdemes folytatni a felsorolást, beszéljenek inkább a képek!

London, Fish&Chips, Full English Breakfast rettegjetek: még visszatérek!

Anglia, 3. rész: Lake District, Helvellyn

Nagy találmány Nagy-Britanniában, hogy ha egy ünnep hétvégére esik, akkor az ünnepet követő hétfő munkaszüneti nap. Így megszaporodnak a hosszú hétvégék, amelyeken az angolok hosszú belfüldi kirándulásokra indulnak. Autókkal, lakókocsikkal, hajókkal. Így volt ez a húsvéti négynapos hétvégén is, meg is tapasztaltuk a dugókban. Szállást sem egyszerű szerezni, pláne nem egy éjszakára, így aki ilyenkor próbál meg megszállni valahol, jó előre meg kell hogy szervezze utazását. Mi Cumbria tartomány egy kis falucskájában, Tirrilben foglaltunk helyet.

Az ide vezető utat számtalanszor megszakítottuk. Kora reggel indultunk Birminghamből autóval. Szombat reggel volt, az autósok nagyobb része már pénteken megtette a maga útját Anglia egyik legnépszerűbb kiránduló-célpontja felé. Még a BBC gazdasági szak-riportere is a Lake District egyik kepingjéből jelentkezett be élőben.

Anglia, 2. rész: Birmingham

Birmingham Anglia második legnépesebb városa, közel 1 millióan - az agglomerációval együtt 2,3 millióan - lakják. A városban mászkálva valahogy mégsem volt milliós világváros érzésem, emberinek és élhetőnek tűnt minden. Talán ezért is választotta sok bevándorló célpontjául Birminghamet - a munkalehetőségek mellett: a kultúrák és népek sokszínűsége már-már feldolgozhatatlan volt, főleg néhány külvárosi részen átautózva.

Birmingham amúgy nem bővelkedik látnivalókban, nem kimondott turista-célpont. Csatornarendszer szeli át - amely állítólag hosszabb, mint Velencében - ez különleges hangulatot ad a belvárosnak. Látványos a zsilipelés, amellyel a keskeny de annál hosszabb, a csatronában épphogy meg nem szoruló hajók a szintkülönbségeket leküzdik. Időigényes folyamat, amely jelentősen lassítja a haladást. Az elágazásokban így, a jobb tervezhetőség érdekében, nem csak a közeli városok távolságát, de a szükséges zsilipelések számát is feltüntetik. Családok, turisták, de még ócskások is járják így az országot - különleges életforma, az biztos.

Az Aston Villa focicsapatának stadionja közelében található az Aston Hall, egy 1618-ban épült palota, amely többek között James Watt fiának otthona is volt. Kertje nem túl nagy, a szobákban kialakított múzeum viszont kitűnően megidézi a múlt századok hangulatát.

Birminghami képeim ITT találhatók.

Anglia, 1. rész: megérkezés

Kőbánya-Kispest metrómegálló, 2011. április. Rég jártam erre gyalogszerrel, néha kocsival erre tévedtem, így annyit tudtam: épül-szépül a környék, és egyszer talán méltó lesz arra, hogy fogadja a hazánkba repülővel érkezőket. De ez a pillanat még nem érkezett el.

Ferihegy 1. volt a cél, a 200E járattal. Leszálltam a metróról, felküzdöttem magam a felüljáróra, és ösztönből hagytam magam sodródni a tömeggel. Sehol egy tábla ugyanis, hogy merre keressem a megállót. Át a felüljárón az építési terület felett, lemászni, majd át az úton. Láss csodát: buszmegálló! Megnézem a táblákat, emelkedő számsorrendben tucatnyi járat menetrendje, csak egy hiányzik. A plexi mögé csak egy Metró-újság letépett sarka van becsúsztatva, tollal ráfirkantva: "Liszt F Airp" - ennyi fért rá. Hurrá, jó helyen járok!!!

Az EasyJet járata menetrend szerint landolt Lutonban. 20 fok, napsütés. Állítólag az 1920-as évek óta nem volt ilyen száraz évkezdet a nagy szigeten. 8 napos kinntartózkodásom alatt egyszer esett csak 1-2 órát, akkor is épp kocsival mentünk A-ból B-be. Soha nagyobb szerencsét!