"ide egyszer el kell jönni!"

BDT World Tour

Bevettük Sümeg várát - kerékpárral

2012. június 29. - Bandita6

Sümeg vára alig néhány kilométerre a Balatontól igazi turistalátványosság. A vár a Wikipedia szerint egy kúp alakú alsó krétai korú mészkőhegy tetején áll, a tengerszint fölött 270 méter magasságban, látványosan kiemelkedve a város átlagosan 180-200 méteres tengerszint feletti magasságából . Alaprajza sokszögű, észak-dél irányában elhúzódó, 125 méter hosszú és 80 méter szélességű, belsőtornyos lakóvár, meredek hegyoldallal körítve, az oldalra lenyúló "tarisznyavárral".

Ezt a várat céloztuk meg, kerékpárjainkkal felfegyverkezve. Hogy ne legyen túl könnyű dolgunk, jó 30 kilométeres távolságról indultunk, Balatongyörökről. Az ellenség rögtön az elején megpróbálta utunkat állni: a 71-es főutat Vállus irányába keresztezve útépítésbe, útlezárásba botlottunk. Szerencsére el tudtuk tolni a drótszamarakat a munkagépek mellett, és megkezdhettük lassú de biztos emelkedésünket a Keszthelyi-hegység belseje felé. Jó 7-8 km után elértük a tetőt, egy tisztást, ahol megpihentünk és tízóraiztunk. Innentől hullámos, de jobbára lejtős úton haladtunk Válluson át Várvölgybe, ahol Zalaszántó felé vettük az irányt.

Itt egy sajnálatos, de viszonylag szerencsés kimenetelű baleset nehezítette meg az életünket. Zalaszántó belterületén, alig 10 km/h-s sebességnél elém vágott egy 70 körüli bácsika, aki úgy gondolta, hogy hazaért, ezért befordult balra - minden előzetes jelzés és körültekintés nélkül. Mi összementünk, az ösztönszerű test-test elleni küzdelemből én jöttem ki győztesen (pedig hol volt még a vár ostroma???), a bácsi elesett, pont Timi elé, akinek más menekülési útvonala nem volt, csak az árok, melynek túlsó partja betonnal volt kiöntve. Természetesen ő is a földön kötött ki, de mire ezt konstatáltam, a bácsika már felpattant, és a bringáját is összeszedte. Neki - hála az égnek - semmi baja nem lett, Timi bokája viszont csúnyán bedagadt. A "vétkes" úriember és a szomszédasszony rendkívül segítőkésznek bizonyult, és még egy autó is megállt érdeklődni, hogy kell-e segítség. Lényeg a lényeg, a bokát ápoltuk egy kicsit, pihentünk egy nagyot amíg a többiek a buddhista sztúpát, Európa legnagyobb buddhista szentélyét meglátogatták, majd ha összeszorított fogakkal is, de folytattuk utunkat. (Ezúton is köszönet a segítségért és a kedvességért!)

Egy-két kaptató után megkezdtük az utolsó rohamot - sík terepen, erős szembeszélben. Végül elértük a várat. Güssinghez hasonlóan megpróbáltunk a bejáratig feltekerni, de ezúttal senki nem járt sikerrel. Odafent meglepően kevés látogató volt, így kényelmesen körül tudtunk nézni az igényesen felújított erődítményben. Az ebédünket már odalenn a büféknél, valamelyest árnyékosabb helyen fogyasztottuk el.

Eztán jött a hagyományosan unalmasabb rész: az út hazafele. Az első néhány kilométer még élmény volt a forgalomtól elzárt erdei utakon, de Uzsánál kikeveredtünk a 84-es főútra, ahonnan még jó 10 kilométert kellett "forgalomban" kerekeznünk a Balcsi partjáig. Itt kezdett szétszakadozni a mezőny is. Rövid pihenő után még 5-6 kilométer várt ránk a tóparti bringaúton az autóinkig.

Az én órámon kereken 70.00 km állt, amikor célba értem, akik a sztúpánál is jártak, bő 5 kilométert rászámolhattak még a távra. Plusz néhány órát, mire Budapestre visszaértek. Nekünk szerencsére csak Ajkáig kellett autóznunk. Ahol, még előző nap sikerült egy jó fotót csinálnom a kocsiból. A kép címe: Biciklit a bicikliútra! (PeZo kiegészítése: benzinket a benzinkútra!)

Végül pedig egy térkép, Kati és Miklós jóvoltából:

Kerékpáros útvonal 1660833 - powered by Bikemap

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazz 2012.09.12. 10:53:39

Nem tudom hogy csinálod Bandi, de a Grazi képen is, meg itt is olyan a fénykép a várból, mintha makettet fényképeznél.
Jut eszembe, ha majd esetleg adtok még egy esélyt a Zselicnek, szóljatok előtte, tudok egy nagyon szép erdei utat szarvasokkal, vaddisznókkal, szamarakkal, meg még más érdekes részt is.